Ga naar de inhoud

In het tweede seizoen van de serie Wij zijn Nedersaksen zijn muzikanten en streektaalliefhebbers Hendrik Jan Bökkers en Albert Bartelds benieuwd óf en hoe de Nedersaksische identiteit wordt doorgegeven. Zoals bijvoorbeeld in Dedemsvaart, waar Rudi Bults samen met zijn kinderen een opvallend bedrijf heeft: ze verkopen en restaureren gitaren. Hendrik Jan Bökkers en Albert Bartelds, zelf ervaren gitaarspelers, gaan er maar wat graag op bezoek.

 

Rond 2000 besloot Rudi het over een andere boeg te gooien: hij stopte als hovenier en wierp zich op gitaren. Hij kocht vier vintage gitaren, verkocht ze weer razendsnel en daarmee was zijn nieuwe business geboren: een gitarenshop. Hij vertelt er met passie en de nodige trots over.
Rudi verhuisde met zijn zaak van Bergentheim naar Dedemsvaart, waar hij onder de naam ‘The Fellowship of Acoustics’ al snel bekend werd in de artiestenwereld. En daarmee ook Rudi’s familie, want hij heeft zijn liefde voor gitaren doorgegeven aan zijn zoon en dochter die inmiddels volop meewerken in de zaak, die ze uiteindelijk ook gaan overnemen. De Bultjes zijn inmiddels over de hele wereld bekend, ook bij grote artiesten.

 

Persoonlijk contact

“Mijn passie ligt vooral op het gebied van akoestische gitaren, meer specifiek, fine, vintage and rare guitars”, vertelt Rudi. “Daar zijn we goed in. Dat we het op onze typisch eigen, misschien wel plattelandse Nedersaksische manier doen, daar kwam ik pas later achter. Wat die manier is? Ik denk dat dat zit in het persoonlijk contact; dat is voor ons belangrijker dan de deal.”
“Het meest trots ben ik wel dat twee van mijn kinderen, Laura en Coen, de zaak overnemen. Naast dat ik natuurlijk trots ben dat de winkel zo succesvol is en we wereldwijd hoog aangeschreven staan door onze hoge service en kwaliteit. Voor mij is het duidelijk dat je iets moet doen met je leven waar je plezier in beleeft en zelfvertrouwen uithaalt. We leven tenslotte maar één keer.”

 

Nedersaksische charme

Hoe verwacht hij dat zijn kinderen het gaan doen? “Zij doen de dingen niet zo heel anders dan ik doe. Neem mijn zoon Coen, die wat meer in mijn voetsporen treedt. Hij heeft ongelooflijk veel inzicht in hoe het bedrijf loopt, pakt problemen ook echt aan, hij heeft gewoon verstand van zaken.”
“Verder is het natuurlijk gewoon mijn zoon, de zoon waar ik apetrots op ben door wie hij is als persoon. Hij heeft dezelfde warme Nedersaksische charme die we hier allemaal hebben. En dat straalt af op de klanten, op het bedrijf, op het kopje koffie bij aankomst. En hij is net als ik een echte softie. Maar dat vind ik dan ook wel weer charmant. Hij moet wel de ondernemer blijven en niet teveel een boekhouder.”

 

Onvergetelijke ervaringen

Wat geeft hij zijn kinderen mee? “Als je hier werkt, doe het dan goed. Zelfvertrouwen en plezier hebben in wat je doet, dat zijn de bouwstenen van kwaliteit. Wanneer je met enthousiasme leert en groeit, creëer je niet alleen betere resultaten, maar ook onvergetelijke ervaringen. Sommige waarden moet je houden, sommige moet je verbeteren.”
“Wat er ons echt uit doet springen, bij al die duizenden winkels in de wereld, is dat eerst de mens centraal staat. Dat is volgens mij een typisch Nedersaksische aspect, van noaberschap en gewoon doen. Maar graag wel gepassioneerd, met een streven naar vooruitgang en vernieuwing, want dat kan prima samen. Dat hebben wij hier in Dedemsvaart inmiddels wel bewezen.”