Ga naar de inhoud

Hoe was Overijssel betrokken bij slavernij? Welke sporen van het slavernijverleden zijn er zichtbaar? Welke effecten zijn tot de dag van vandaag zichtbaar in onze maatschappij? Deze vragen staan centraal binnen het participatieproject ‘Draden van het Overijsselse Slavernijverleden’.  

 

Over het project

Op 14 september 2024 startte Draden van het Slavernijverleden, een uniek participatieproject dat het Overijsselse slavernijverleden op een heel bijzondere manier in beeld brengt. Waar lange tijd gedacht werd dat de koloniale geschiedenis vooral iets van het westen van ons land was, blijkt niets minder waar te zijn. Ook in Overijssel zijn vele sporen van deze pijnlijke geschiedenis terug te vinden.

De Overijsselse kunstenaar Amber Hyacinth heeft deze sporen prachtig in beeld gebracht in een ontwerp voor een wandkleed van maar liefst 35 meter lang. Ze heeft zich hierbij gebaseerd op de geschiedenis en persoonlijke verhalen van nazaten, die met het onderzoek ‘Overijssel & Slavernij’, uitgevoerd door de Overijsselacademie, naar boven zijn gekomen

 

 

 

Wat maakt dit project bijzonder?

Wat dit project bijzonder maakt, is de manier waarop het wandkleed tot stand zal komen. Iedereen, van jong tot oud, van inwoner tot bezoeker van de provincie Overijssel, kan meewerken aan de voltooiing van het wandkleed. Door middel van tuften, borduren, quilten en punchen brengen de makers een pijnlijk onderdeel van onze vaderlandse geschiedenis in beeld.

Het samenwerken aan dit unieke en monumentale kunstwerk werkt sociaal verbindend en bevordert onderlinge gesprekken over het thema, waardoor ook de kennis over het Overijsselse koloniale verleden toe zal nemen. Kennis van dit verleden kan de start zijn voor een dialoog die tegenwicht biedt aan het nu zo verharde debat, dat zich kenmerkt door polarisatie en zwart-witdenken. Hoe beter we onze eigen banden met de koloniale gebieden kennen, hoe groter de kans op begrip tussen Nederlanders voor elkaars achtergrond en diversiteit.

 

Programmering

Het wandkleed in wording staat tot 1 december in Enschede, De Museumfabriek en Hengelo, Oyfo Techniekmuseum. Hierna verhuist het wandkleed naar Zwolle, het Academiehuis Grote Kerk en bibliotheek Deventer Tijdens de maakperiode worden allerlei randactiviteiten georganiseerd. Vanaf eind april is het wandkleed in totaliteit te bewonderen, eerst in het Academiehuis en vervolgens in De Museumfabriek. Het project wordt afgesloten met een indrukwekkende slotmanifestatie die rondom de Keti Koti viering in Enschede zal plaatsvinden.

 

Aanmelden als vrijwilliger

 

Benoem in de mail de volgende informatie: 

  • Jouw naam en evt. de namen van personen die samen met jou mee willen doen
  • Gewenste locatie
  • Gewenste datum en tijd

 

Heb jij al expertise in handwerken en ben je enthousiast om meer te betekenen voor het maakproces van dit project? We zijn nog op zoek naar begeleiders voor het maakproces. Neem hiervoor contact op met info@overijsselacademie.nl (Zwolle) of info@ettyhillesumcentrum.nl (Deventer)

 

De belangrijkste taken van een begeleider maakproces zijn:

  • Gastvrouw/heer zijn, makers verwelkomen en werkplezier in de gaten houden
  • Uitleg geven over het wandkleed en de achtergrond daarvan
  • Technieken uitleggen en makers op gang helpen
  • Beheer van het materiaal
  • Registreren van de makers en logboek bijhouden
  • Kwaliteitsbewaking van het wandkleed
  • Wekelijkste terugkoppeling met de coördinatoren

 

Voor meer informatie

Voor vragen of meer informatie over het project “Draden van het Overijsselse slavernijverleden”, neem gerust contact met ons op via info@overijsselacademie.nl.

 

Stichting Villa Maecenatis treedt op als landelijk projectleider. Verder danken we alle partners waardoor dit project tot stand is gekomen: Het Academiehuis, De Museumfabriek, Rijksmuseum Twenthe, Oyfo, Anno, Museum de Fundatie, Comité 30 juni-1 juli Overijssel, Stadkamer, Etty Hillesum Centrum. En Ricardo Burgzorg als bedenker/initiatiefnemer van het project.

 

Dit project is tot stand gekomen door: Gemeente Zwolle, Provincie Overijssel, Cultuur fonds, Elise Mathilde Fonds, Fonds 21, Fonds voor Cultuurparticipatie, VandenEnde Foundation, VriendenLoterij, VSBfonds

Sfeerbeelden van de opening in De Museumfabriek op 14 september

Draden van het Overijsselse slavernijverleden in de media

Collega Marco Krijnsen vertelt bij 1Twente meer over het project.

Een artikel over het project op NOS

Dwars door Overijssel op Oost

Een vrijwilliger vertelt over zijn betrokkenheid bij het wandkleed van het soortgelijke project “Groningse draden van het slavernijverleden”